4.27.2006

Rath nerozumí svému resortu

Jinak by těžko mohl schválit vydání seznamu takzvaných bezdoplatkových léčiv (PDF). Takový seznam je totiž principiálně nemožné vytvořit. Brání tomu způsob, jakým je dnes stanovována cena léku, kterou pacient v lékárně nakonec zaplatí. V zásadě zde do hry vstupují tři základní subjekty:
  • výrobce, jenž ceny svých léků mění svobodně podle vývoje trhu,
  • ministerstvo financí, které reguluje ceny léků tím, že nastavuje jejich maximální výši,
  • a ministerstvo zdravotnictví, jež stanovuje, kolik z ceny léku hradí zdravotní pojištovny.
Číselníky zdravotních pojišťoven (rozuměj seznamy uvádějící, kolik pojišťovna hradí u kterého léku) jsou vydávány zpravidla čtvrtletně (poslední dobou častěji). Výrobci se pochopitelně snaží na případné snížení úhrady ze strany pojišťoven reagovat tak, aby nebyli v nevýhodě oproti svým konkurentům. Tudíž během několika dnů nebo týdnů následujících po vydání nového číselníku sníží cenu svého léku tak, aby se spoluúčast pacienta srovnala s konkurentními přípravky. Někdy může výrobce léku cenu naopak zvýšit a ejhle - lék bez doplatku je najednou s doplatkem, neboť pevně stanovená částka hrazená zdravotní pojišťovnou je nižší než nová cena léku.

Výše spoluúčasti pacienta se tedy může změnit ze dne na den a často se tak i děje. Navíc lékárny mají některé z léků ve větším množství na skladě a doprodávají je za ceny, za které je tehdy nakoupily. Záleží také samozřejmě na lékárně, jak vysokou marži (o kterou se dělí s distributorem) na daný lék nastaví.

Pokud se Vám jeví současný systém úhrad léků jako neprůhledný, nemyslíte si to jenom Vy.

Nicméně konečný výpočet částky, kterou pacient v lékárně zaplatí, je poměrně jednoduchý a společně se vzorovým příkladem je uveden zde.